OPLÆGSHOLDER HOS SDU ODENSE GRADUATE WEEK

NOV 07. 2017 – BRANDING AND NETWORKING ON SOCIAL MEDIA


Graduate Week på SDU er en uge med fokus på, at du som studerende snart træder ind på arbejdsmarkedet, og SDU gør alt for at klæde dig ordentligt på. Som et led i deres mange tiltag i ugen, fik jeg lov at bidrage med online branding og networking. Det var fedt at kunne sætte en ekstra fortælling på oplægget, med skridtet fra selvstændig til fastansat.

 

De mange studerende til oplægget havde gode vinkler, fantastiske spørgsmål og interessante diskussioner, som bidrog til en god dialog. Bl.a. snakkede vi om, hvad man i en konservativ ingeniør branche skal være kreativ med sin LinkedIn profil?

 

Læs mere om Graduate Week og se videoen fra dagen her.

Jeg er #KæmpeFan af Simon Krag Lindes blogserie #MitFørsteJob. Jeg synes, det er en fantastisk måde at få indsigt i andre unges oplevelser som ny på arbejdsmarkedet. Så jeg var beæret og taknemmelig for, at jeg måtte være en del serien og bidrage med mine tanker om mit første job.

 

I blogindlægget kan du læse om tre ting, der var altafgørende for, at det gik godt i min tid som selvstændig. Mine refleksioner og valg afspejles i indlægget, og det var virkelig lærerigt at tage refleksionsrejsen efter 1,5 år som selvstændig.

 

Jeg ville elske, hvis du ville læse om mine overvejelser omkring #MitFørsteJob.

OPLÆGSHOLDER HOS SDU ESBJERG

JUN 27. 2017 – PERSONLIG BRANDING OG NETVÆRK ONLINE


Det var en fornøjelse at tage til SDU i Esbjerg og møde både studerende og ansatte, da jeg holdte oplæg om personlig branding og hvordan man netværker online. Samtalen tog mange forskellige retninger, hvor vi diskuterede muligheder for at bruge bl.a. LinkedIn mere aktivt studerende og ansat i mellem.

 

Oplægget var en del af en dag for de studerende inden sommerferien, hvor de efterfølgende skulle se film og spise popcorn. Det gav en hel særlig stemning til arrangementet, hvor det var afslappende og hyggeligt, med ekstra tid til netop at snakke om muligheder, idéer og individuelle tilgange til brugen af LinkedIn.

OPLÆGSHOLDER HOS SDU CORTEX LAB, ODENSE

JUN 16. 2017 – HOW TO NETWORK ON SOCIAL MEDIA


Jeg blev inviteret til SDU’s mini-konference for internationale studerende, for at holde oplæg om, hvordan man kan netværke på sociale medier. Det var fedt at møde de internationale studerende, som kom til oplægget med forskellige udgangspunkter, og især et spørgsmål hang fast: “Er det ikke at lægge socialt pres på den du skriver til online, når du skriver i et åbent forum?”

 

Efter mit oplæg, havde de besøg af en oplægsholder, som fortalte om hvordan man netværker i den fysiske verden. Det var enormt fedt at være supplement, og være med til at skabe en sammenhæng omkring det at netværke, når du er international studerende i Danmark.

GÆSTEBLOGGER HOS PERNILLE K. PEDERSEN

MAJ 12. 2017 – HVAD ER FORANDRINGSLEDELSE?


Jeg kender Pernille fra Twitter og den digitale verden. Hun har bidraget med gode input og viden til podcasten Digitale Tanker, og i mange samtaler på Twitter. Så når Pernille skriver og spørger om jeg vil gæsteblogge på hendes blog, så bliver det et stort ja!

 

Blogindlægget er et forsøg på at definere forandring, herunder indefra- og udefrakommende forandringer. Derudover får du også input til, hvordan du som medarbejder kan bidrage, når forandringen banker på din organisations dør.

 

Læs hele gæsteindlægget her, og tjek lige Pernilles blog samtidig.

MEDVÆRT PÅ PODCASTEN FREMTIDENS LEDELSE TO-GO!

APR 18. 2017 – EPISODE 1 AF FREMTIDENS LEDELSE TO-GO GÅR I LUFTEN


Det er fedt at få lov og snakke om sin passion og sine interesser. Det er endnu mere fedt, at få lov at lære og stille spørgsmål til kloge mennesker. Derfor var det et kæmpe ja, da Erik Korsvik Østergaard og Line Bloch efterspurgte hjælp til at starte en podcast om fremtidens ledelse.

 

Vi producerer ikke episoder i sammen hast, som vi gør i Digitale Tanker, men de udkommer med jævne mellemrum og giver indsigt i ledelse, innovation, formål og retning. Så hvis du vil blive klogere på hvordan fremtidens arbejdsplads kan se ud, så lyt med.

 

Hold dig opdateret på nye episoder af Fremtidens Ledelse To-Go her.

Jeg er selv kæmpe fan af Leif Carlsens podcast, og de mange episoder han har lavet, hvor man bliver klogere på Social Selling tankegangen. Jeg fik fornøjelsen af at være med i episode 43, hvor vi snakkede om forandringselementet i Social Selling. Leif har selv oplevet i projekter, at forandringsledelse bliver en overset disciplin, som ikke får nok opmærksomhed, når man bevæger sig fra en kold canvas tilgang og over i Social Selling verdenen.

 

I episoden kan du hører vores lange snak om, hvad forandringsledelse er, hvilke forandringsprocesser der er og ikke mindst tre trin til, hvad du kan gøre for at komme i gang.

 

Læs Leifs blogindlæg om episoden, eller lyt til hele episoden her.

OPLÆGSHOLDER HOS SDU KOLDING

MAR 28. 2017 – PERSONLIG BRANDING VIA LINKEDIN


Det startede til en fantastisk jobsamtale – hvor jeg ikke fik jobbet – men de fire mænd til samtalen var sjove, kloge og imødekommende. Jeg tog forbindelse til dem alle på LinkedIn, og har siden jobsamtalen fulgt dem. Pludselig, ud af det blå skrev den ene: “Har du ikke lyst til at komme og fortælle om, hvordan du har brandet dig på LinkedIn for de studerende?”

 

Jeg var beæret over, at han mente jeg havde gjort det godt på LinkedIn og sagde selvfølgelig ja. Det var fedt at komme forbi SDU Odense, holde et oplæg og være med til en workshop, hvor de studerende arbejdede med deres egen branding.

Når Eric Ziengs spørger, om man har lyst til at være gæst i hans podcast Help Marketing, så svarer man ja. Det var med stor fornøjelse, at jeg fik lov at gæste en podcast jeg selv er storforbruger af og altid lytter med på.

 

I episoden snakker vi om forandringsstrategi, og hvornår du er for og i mod de forandringer, der sker omkring dig. Vi kommer hele vejen rundt i episoden, hvor vi også kommer med eksempler fra dagligdagen og hvad det betyder for dig, når din virksomhed beslutter sig for at lave både store og små forandringer.

 

Du kan finde hele episoden her, eller måske endda se hele episoden på YouTube (og ja, det var selvfølgelig gennemtænkt, at jeg sad i slapaf-mundering med tæppe over mig…)

På baggrund af mit blogindlæg ‘Så brand dog jeres sociale medier internt!’, min undersøgelse hos en dansk elforsyningsvirksomhed og min aktivitet på Twitter, blev jeg spurgt, om jeg ville være speaker på Digital Markedsføring 2016. Den mulighed og læring, ville jeg ikke sige nej til.

 

Jeg tog et sats i min formidling og sammenlignede et Social Media Team med et band. Det var ikke alle deltagere, der fangede den sammenligning og det skabte lidt undren. Det ledte dog snakken ind på teamets opgaver, herunder Community Management og den gode dialog med kunderne online.

 

Du kan læse blogindlægget, som dannede grundlag for mit oplæg her.

Nogle gange er der kort fra idé til handling. Sådan var det, da Anita Lykke Klausen og jeg faldt i snak over emnet podcasts. Vi var begge interesseret i at starte en podcast, men ud af det dukker der mange spørgsmål: Hvad skal man snakke om? Hvad kræver det? Hvad koster det? Og hvordan gør man, sådan rent teknisk?

 

De mange spørgsmål holdte os ikke tilbage og vi skabte Digitale Tanker, vores faglige frirum, hvor vi kan snakke om alt hvad der falder os ind. Selvfølgelig var vi spændte og nervøse, da vi sendte første episode ud i æteren, men der kom positiv feedback og fed kritik tilbage, så vi fortsatte vores podcast eventyr.

 

Følg med i podcasten og se nyeste episoder her.

Tredje omgang, hvor jeg deltog i TV2 Fyns indslag om #FikDuSet, handlede om Snapchat. Denne gang havde jeg fornøjelsen af Hannibal Klok ved min side som paneldeltager.

 

Det er nok den første, og eneste, gang, at jeg er blevet kaldt Snapchat ekspert. Men godt gik det, og vi fik en god snak om hvad det er Snapchat kan, som ingen andre medier har kunne rumme.

 

Hvis du er interesseret i at se hele klippet, så klik videre her.

Anden gang, jeg havde æren af at være en del af #FikDuSet panelet, var sammen med David Lorentzen, min tidligere chef og kollega. I denne episode af #FikDuSet snakkede vi om blogs og bloggere, for hvad udgør egentlig en god blog?

 

Vi snakkede også om et videoklip med Abu Hassan, som var blevet delt mere end 1700 gange. Hvad er det der gør, at vi deler et klip som dette så meget? Jeg må ærligt indrømme, at videoklippet ikke havde været i mit feed før TV2 Fyn gjorde mig opmærksom på klippet.

 

Du kan se hele videoklippet og resten af indslaget her.

Dette er en af de utallige gange, hvor Twitter har været med til at åbne en dør og skabe muligheder. Har jeg sagt, hvor stor fan jeg er af twitter? Uanset, så havde en af TV2 Fyns journalister mig i tankerne, da han sammensatte et panel af eksperter til deres nye tiltag: #FikDuSet.

 

Første gang jeg fik lov at deltage i studiet var sammen med Tobias Brandt, min tidligere kollega hos Kindly. Vi snakkede om fulde folk på Facebook i forbindelse med den nye livestreaming funktion, som Facebook netop havde givet alle brugere adgang til.

 

Se hele klippet lige her.

Jeg har færdig! Specialet er forsvaret og det var SÅ fedt! Det er en underlige følelse lige når man kommer ud og skuldrene kan sinke sig, velvidende at man ikke kan påvirke resultatet længere. Heldigvis var det et af de gode slags resultater og min vejleder synes heldigvis også om den model jeg havde udviklet på baggrund af Eriks tavse viden.

 

Da jeg læste hans specialeblog, hvor han bl.a. skriver, at det har været fedt og lærerigt at have mig med på ”slæb”. At han har kunne slibe sin sav og får set på sine arbejdsmetoder med friske øjne. Det er stort. Og det var alt hvad jeg kunne håbe på. Jeg kan oprigtigt sige, at min specialeperiode var fantastisk, lærerig og bekræftende. Bekræftende i, at jeg skal arbejde med forandringer og skabe arbejdspladser, hvor det er sjovt at gå på arbejde. Tak fordi jeg måtte være med Erik.

 

Læs den sidste specialeblog fra Erik lige her.

Når man kaster sig ud i frivillige projekter, så møder man en masse fantastiske mennesker. Jeg har bl.a. mødt Marie Elisabeth Dam, som altid har gang i spændende kulturprojekter. I anledning af hendes praktikophold i Kolding, havde hun arrangeret Trekantområdets Kulturkonference 2015. Hun spurgte om jeg ikke ville være speaker, og fortælle om forandringsledelse og konceptudvikling.

 

Vi var i alt tre speakers med forskellige kompetencer og viden, der alle bidrog til, at Maries projekt blev en succes. Foruden den viden vi bidrog med, havde Marie lavet et roadmap til deltagerne, hvor de i grupper skulle brainstorme og udvikle nye koncepter. Der var en livlig snak ved bordene og flere sagde efterfølgende, at de ville hjem og forfølge nogle af deres nye idéer til Trekantområdets festuge.

 

Se de slides jeg havde med til konferencen her.

Så er vi i gang! Rammerne for specialet, problemformuleringen og enkelte teorier er kommet på plads, og det er fedt! Jeg havde slet ikke forestillet mig, at jeg ville komme så meget med ud til en af Bloch&Østergaards kunder. Det er enormt lærerigt og interessant at se både hvordan de arbejder, hvordan Erik arbejder og ikke mindst at snakke om de forandringer kunden skal igennem.

 

Det ultimativt bedste ved denne begyndelse er, at Erik virkelig bruger tid på det. Jeg er ikke overladt til mig selv, men han har taget mig under sin vinge og viser mig hele processen. Bl.a. har jeg også fået adgang til Bloch&Østergaards interne Slack kanal, hvor vi dagligt snakker sammen om stort og småt ift. specialet. Det er fedt, og jeg er sikker på det her bliver en lærerig og awesome specialeproces.

 

Læs hvad Erik tænker om processen lige her.

Som så mange andre studerende begyndte jeg selvfølgelig at tænke over mit speciale i foråret 2015. Hvad ville jeg gerne fordybe mig i, i et halvt år? Det skulle handle om Change Management. Men hvilken del var relevant at fokusere på for min fremtidige? For hvad ville jeg egentligt gerne, når specialet var bestået?

 

Efter at have mødt Erik Korsvik Østergaard en enkelt gang eller to, spurgte jeg ham, om jeg ikke måtte følge ham et par dage i august. Det gjorde jeg fordi dét Erik arbejder med, det han gør og det han tror på. Det ville jeg også. Erik svarede selvfølgelig ja meget hurtigt, og efter nogle dage slog det mig: ”Hvorfor spørger jeg ikke om jeg må skrive speciale hos Bloch&Østergaard? Så får jeg jo et halvt år med læring i stedet for et par dage?” Jeg spurgte. Erik svarede: ”JA!” Og samarbejdede gik i gang med en brainstorm en varm sommerdag over en Gin&Tonic i Dyssegaard.

 

Læs hvad Erik synes om opstarten i hans specialeblog her.

På min kandidats tredje semester, skal der skrives et Company Project, hvor man i samarbejde med en virksomhed anvender metoder indenfor Change Management og skriver om udviklingen. Det er ikke en praktik og der er ikke krav til, hvor meget du befinder dig i virksomheden. Jeg valgte dog, i samarbejde med en dansk elforsyningsvirksomhed at bruge 1 dag om ugen i en periode på 10-11 uger, at undersøge hvordan de kunne øge deres digitale DNA.

 

Med et metodeapparat indenfor Change Management og med en stor interesse for sociale medier og digitalisering, gik jeg i gang. Jeg afholdte såkaldte Future Conferences med Social Media teamet, jeg talte med lederne, fulgte teknikkernes arbejde og jeg observerede hvordan virksomheden hang sammen. Det var spændende og lærerigt. Kort fortalt, resulterede projektet i et blogindlæg omkring branding af sociale medier internt i organisationen.

 

Læse hele blogindlægget om branding af sociale medier internt her.

DELTAGER I GUERILLA STARTUP 2.0

OKT 29. 2014 TIL NOV 11. 2014 – IVÆRKSÆTTERCAMP: WITHLOCALEYES


Min interesse for iværksætterlivet blev under mit studie vakt til live, og derfor var jeg særligt begejstret, da Brian Johannsen spurgte om jeg ville være en del af Guerilla Startup 2.0. Guerilla Startup er en camp, hvor et hold af mennesker bruger 14 dage på at nå så langt med en virksomhed som muligt. Brian havde sat et overordnet tema, nogle rammer og fundet en location, hvor vi kunne slå os løs.

 

Holdet, en ”tilfældig” sammensat gruppe, bestod af to udviklere, to med business baggrund, to iværksættere og en ingeniør. Derfra gik det hurtigt fremad. Vi spille The Startup Game (som bunder i Business Model Canvas), vi brainstormede, vu lavede et Kanban Board og satte skub i vores idéer. Efter kun få dage havde vi vores idé: With Local Eyes. Idéen handlede om, at få lokale til at være vært/guid for turister og vise de lokale attraktioner, som lokalområdet har at byde på.

 

Efter de 14 dage, besluttede tre af os at fortsætte med idéen. Vi arbejdede videre på projektet i ca. 1 år, hvorefter jeg forlod projektet. De to andre fortsætte, sammen med nye kræfter, og du kan se udviklingen på projektet her.

 

Blogindlægget jeg skrev, er desværre ikke at finde på guerillastartup.dk længere.