Åben for dialog på sociale medier

Organisationer åbner op for dialog på sociale medier

Estimeret læsetid for denne artikel: 3 minutter og 30 sekunder

Åben dialog og afventende adfærd kan betale sig

Noget så dynamisk og hurtigt udviklende som sociale medier kræver dialog og forandringsparathed. Du kan ikke bare plante et flag på månen og erklære Facebook for indtaget. Du bliver nødt til hele tiden at flytte dit flag til nye områder, nye funktioner og følge med udviklingen. Ellers er du sat af og må halte efter de andre organisationer, som hastigt planter deres flag og erklærer, at de har fulgt med udviklingen.

Læs også: ‘Forandrings forklaret i fem organisatoriske stadier’

I stadiet ‘AMBER’ findes organisationstyper, som er karakteriseret ved stabilitet, formelle roller, hierarki og procedurer. I bogen ‘Reinventing Organizations‘ af Frederic Laloux forklares, at sådanne organisationer ofte er statslige organisationer, kirken og militæret. Organisationer, som nogen vil sige, ofte står for skud når bølgerne går højt på Facebook. Så hvordan stemmer det overens med at åbne op for dialog?

Når en ‘AMBER’ organisation indtager de sociale medier

Det offentlige, millitæret og kirken er de typer af organisationer, som Laloux mener befinder sig i stadiet ‘AMBER’. Dette stadie er fokuseret omkring procedurer, hvor regeringen ofte har lavet regelsæt og love, som skal overholdes. Det er også en af grundene til, at de kan have svært ved at være agile nok til at følge med på sociale medier.

Læs også: ‘Passer din organisationstype på hvordan I bruger sociale medier?’

Til gengæld er der mange eksempler på organisationer, der har fået oversat reglerne og får lavet procedurer der gør, at de netop kan tilpasse sig Facebook eller Twitter. Der er flere eksempler på, at den enhed, som står for kommunikationen via sociale medier arbejder mere agilt end andre afdelinger. Det er de nød til, for netop at kunne følge den hurtige udvikling.

Folkekirken.dk taler om salmer, helligdagenes betydning og åbner op for dialog

Jeg har ikke meget viden om den danske folkekirke, men jeg kan konstatere, at Folkekirken.dk er tilstede på Facebook og Twitter. Deres opsalg på Facebook er en blanding af eget og andres indhold, videoer, billeder, links og meget mere. Deres følgere kommenterer, deler og engagerer sig, dog uden at Folkekirken.dk blander sig i dialogen.

Dette har vist sig at have stor succes for Folkekirken.dk, da følgerne når at skabe dialog med hinanden. Fortælle deres egne historier uden at der er behov for, at Folkekirken.dk skaber selve dialogen. Folkekirken.dk har sat rammerne og følgerne tager den videre derfra.

Læs Signe Kold‘s blogindlæg: ‘Samtaler på sociale medier’, der går bagom Folkekirken.dk og hvordan hun håndterede dialogen, praktiserede ‘den forsinkede community manager’ og meget mere om tilgivelse.

Folkekirken.dk overrasker ud over deres organisationstype

I forhold til den traditionelle, konservative struktur, så havde jeg ikke regnet med, at de var med på noderne. Faktisk havde jeg ikke forventet, at de ville være så tilstede på sociale medier. Folkekirken.dk har formået at skabe en lige-ved-og-næsten ‘TEAL dot’, der har mulighed for at reagere og tilpasse sig.

Spørgsmålet er, hvordan den organisatoriske struktur bag administrationen af deres online profiler er. Hvordan de kan reagere hurtigt og om de kan plante et nyt flag så snart Facebook introducere nye funktioner.

AMBER karaktertræk smitter igennem på de sociale medier, eller gør de?

Der findes mange flere eksempler af ‘AMBER’ organisationer på sociale medier. Flere af organisationerne er ikke længere så ‘shitstorm-forskrækket’ og tør møde deres følgere i øjenhøjde. Selvom flere af sådanne typer organisationer ikke lægger op til den store dialog, eller helt mangler at svare deres følgers kommentarer, så er det en god start.

Læs også: ‘B2B supertankers i det sociale økosystem’.

Flere grunde kan være årsag til manglende interaktion. Enten sidder dem, der administrerer profilerne uden det mandat, der gør at de kan svare med det samme eller også er der intet system for hvornår man svarer og hvem der svarer.

For at indsatsen på sociale medier bliver styrket, handler det om for ‘AMBER’ organisationer at lukke op for dialog. Det nytter ikke noget at bruge sociale medier som en envejskommunikation. Det handler om at lytte, lære og skabe dialog, så følgerne også bliver anerkendt for den tid de lægger i at kommentere på opslagene.

Læs også: ‘Så brand dog jeres brug af sociale medier internt!’

I nogle organisationer handler det også om at få videreformidlet den værdi, som organisationen får ud af at være tilstede på de sociale medier internt. Sidder en person og administrerer samtlige online profiler samt andre vigtige kommunikationsopgaver, så ville intern opbakning og støtte styrke motivationen og lysten til at engagere sig og interagere med følgerne.

 

 

 


Referencer:
Web:
 www.folkekirken.dk
Web:
www.reinventingorganizations.com
Bog: ‘Reinventing Organisations: A Guide to Creating Organizations Inspired by the Next Stage in Human Consciousness’
Artikel: Laloux, Frederic, ‘The Future of Management Is Teal’, Strategy+Business, July 6, 2015

Puk

Skriv et svar